Om oss

Kontinuitet och långsiktighet är Lindelöfs fundament. Vi har kompetenta medarbetare, pålitliga kvalitetsvarumärken och en stabil ekonomisk plattform. Det är tre faktorer som gör att en investering i inredning blir ekonomiskt och miljömässigt hållbar över tid.



Under drygt sex decennier har Lindelöfs byggt upp ett stort kunnande och ett pålitligt nätverk. Vi månar om vårt oberoende mot producentledet och våra uppdragsgivare får alltid objektiv rådgivning. Av oss får du hjälp med att välja, planera, beställa, ta emot och montera inredning, vi sköter även kontakten med tillhörande servicelösningar.

Unik

Vi har uppnått en unik position på marknaden där vi har det lilla företagets snabbhet och flexibilitet, och resurser för att ta oss an projekt i alla storlekar från mindre och unika objekt till stora projekt med inredning till tusentals människor. Vi hanterar ofta stora projekt, men är lika engagerade och nära som när Lindelöfs var en liten verksamhet.

Familjeföretaget Lindelöfs drivs fortfarande utifrån värderingar som kännetecknar en ambitiös organisation , personligt engagemang, lyhördhet, dialog och att anstränga sig för varandra. Vi har korta beslutsvägar, vilket ger snabb service. Vi som jobbar hos Lindelöf känner alla ansvar och ser till att jobbet blir gjort!



Tillsammans utvecklar vi din arbetsmiljö
Vi samarbetar med ledande möbel och inrednings-producenter för att skräddarsy kostnadseffektiva lösningar som passar olika behov och ekonomiska förutsättningar. Vi är experter på inköp, planering och leverans av möbler och inredning. Vår styrka ligger framför allt inom objektiv rådgivning, projektledning, logistik och förmågan att hitta den rätta prisbilden, allt tack vare genuin analys och ett oberoende nätverk byggt över 60 år.

Målet för oss är långsiktiga relationer och de åstadkommer vi genom att underhålla och hjälpa våra uppdragsgivare under hela resan. Vi sköter även förvaltningen efter avslutade projekt.



Som det lite mindre och smidiga företaget med det stora serviceerbjudandet, har vi nära relationer med våra kunder. Engagerade medarbetare, långvariga relationer i branschen och höga inköpsvolymer gör att du som uppdragsgivare får den bästa prisbilden när du kommer till oss.



Vi kan stolt säga att vi är en helt oberoende part. Faktumet att vi "saknar" ägande eller liknande affärsrelationer inom producentledet är vår styrka. Vi är fria att välja vem vi vill, och valet är enkelt: de producenter som gör att våra kunder kan uppnå sina mål och förväntningar på funktionell och anpassad inredning tar hem det!

Vår historia

Idag

Världen upplever och kämpar med Coronapandemin under lång tid. Lindelöf har under den svåra tiden lyckligtvis haft arbetsro, många uppdrag och förmånen att få hjälpa kunder att inreda sina kontor. Arbetslivet anpassas utifrån hybridmodeller där flexibilitet och teknik styr kontorets utformning mer än någonsin.

2018

Lindelöfs upplever en stark uppgång, till stor del tack vare att efterfrågan av en oberoende inredningskoordinator har ökat. Teleoperatören 3 väljer Lindelöfs som leverantör till sitt nybyggda huvudkontor i Globenområdet i Stockholm.

2014

Lindelöfs vinner med Arcona tävlingen Sveriges snyggaste kontor för andra året i rad. Trenden med ABW, Activity Based Work, ökar. Lindelöfs eget kontor och showroom byggs om enligt ”free seating”- modell.

2013

Microsoft huvudkontor i Stockholm inreds enligt idén DNA – Det Nya Arbetslivet. Modellen bygger på ”free seating” och Microsoft får utmärkelsen Sveriges snyggaste kontor. Lindelöfs ihop med partners i tillverkande led vinner det i Norden hittills största inredningsavtalet – arbetsmiljö för 17 000 personer inom Nordea. Bara nya kontoret i Lindhagen ska husera 2 200 personer i aktivitetsbaserad miljö.

00-tal

2009

Tillsammans med arkitekterna Björn Jogefalk och Magnus Fredin deltar Lindelöfs i utställningen Designpassion. Konceptet Action at work introduceras med produkterna Actiontable, Actionbox och Actionwall.

2005

Det är första gången som Lindelöfs närvarar på möbelmässan i Älvsjö med en egen monter. Det framtidsorienterade arbetsplatssystemet Resolve premiärvisas i Sverige.

2003

AB Evert Lindelöf tar en unik position som tjänste- och mjukvaruleverantör kopplat till inredningsprojekt. En ny metodik med rådgivning, delprojektledning och inredningskoordinering introduceras. Lindelöfs anlitas som partner för årets största inredningsprojekt, nya Posten HK.

90-tal

1999

Efter att ha vunnit uppdraget att inreda Skanskas nya huvudkontor Hagaporten anser Lars att sonen Nils är redo att tillträda som VD i bolaget. Det bestäms genom ett handslag och de beslutar att ta över den intilliggande gymlokalen för att få plats att växa ytterligare. Med den nya ytan är Lindelöfs showroom 1200 kvm. Samarbetet med konstnären Ulf Wahlberg inleds och Lindelöfs showroom är konstnärens galleri. Fler nya kunder rullar in, bland annat Coca Cola, Posten, WM-Data och Nike.

1992

AB Evert Lindelöf inviger inredningsbutiken Bellman Interiör som erbjuder inredningsdetaljer från välrenommerade märken. Flexibla kontor där medarbetarna inte har en fast arbetsplats har blivit trendigt. Det gör att en ny typ av kontorsinredning börjar efterfrågas.

80-tal

1989

Ett strategiskt samarbete inleds med Sigge Danielsson, vars företag Tentex arbetar med företagsprofilering och presentreklam. Lindelöfs erbjudande kring varumärkeskommunikation stärks. Företaget har nu utvecklats till ett av Sveriges ledande oberoende inredningsföretag. AB Evert Lindelöf anlitas för att inreda Globen. Samtidigt skaffar Lars Lindelöf sin första dator. Utan tangentbord, eftersom han förstår datorns värde i teorin, men inte i praktiken.

1987

Det är en banbrytande tid i samband med datorernas intåg. Tekniken skapar ett nytt behov av terminalbord. Kreatören Carlzon ritar Lindelöfs nya grafiska profil. Lindelövet och logotypen i handstil genomsyrar från och med nu kommunikationen.

1983

Apoteket Enhörningen på hörnet av Bellmansgatan och Hornsgatan blir AB Evert Lindelöfs nya adress och är så än idag. Showroomet som skapas saknar motsvarighet i Sverige. Lars Lindelöfs intresse för konst blir på ett unikt sätt en del av miljön. Ledande nordiska möbelproducenter vill inleda samarbeten. Nya kunder är DN, SvD, Expressen och NCC.

70-tal

1977

Lars Lindelöf förvärvar samtliga aktier i bolaget. En ny servicementalitet introduceras, med helhetslösningar och långsiktiga kundrelationer som ledord. Bland kunderna finns McDonalds, Canon, Ericsson och Trygg Hansa.

1971

Paret Lindelöfs verkstad i villan byggs om till bostad för sonen Lars med familj. Nu bor och verkar tre generationer Lindelöf under samma tak.

60-tal

1968

Renovering av bordsskivor är inte längre populärt. Men eftersom slit och släng generationen inte ännu gjort entré bygger Evert Lindelöf två hus av begagnade bordsskivor. Verksamheten utvecklas med fler producenter av nya möbler.

1964

Företaget växer och byter till större lokaler på Hammarbybacken 43, ett mer centralt läge i Stockholm. Samarbete med ett fåtal producenter av nya möbler inleds. Bland kunderna finns Shell, Byggmästareföreningen och Michelin.

1960

Handelsbolaget Evert Lindelöf ombildas till
AB Evert Lindelöf.

50-tal

1956

Affärerna går bra och paret Lindelöf behöver mer utrymme. I Tallkrogen söder om Stockholm skaffar de sin första affärslokal med lager, nära till möbelverkstaden i Sköndal. Verksamheten består nu av möbelrenovering och handel med secondhandmöbler.

1952

Evert & Lilly Lindelöf  bygger om hemmets undervåning till möbelverkstad och verksamheten startar. Barnen Lars, Maria och Janne hjälper till i snickeriet. Syskonen får tidigt lära sig att arbete och fritid inte går att skilja åt. Företaget blir familjens livsstil. Ett av de första uppdragen blir att byta den blå galonen på stolarna i Tempos personalrestaurang. Deras första stora kund blir Esso, idag Cirkle K.